عادات اشتباه بعد از غذا خوردن (بخش اول)

 

زمان مطالعه: کمتر از 2 دقیقه

 

شاید تصور می کنید پیروی از یک برنامه غذایی کاری بسیار ساده می باشد. اما خوب است بدانید نزدیک به 50میلیون نفر در آمریکا سالانه در اثر مسمومیت بیمار میشوند. که ناشی از رفتار اشتباه بعد از صرف غذا می باشد. اتفاقاتی همچون درد معده، نفخ معده، یبوست و تورم روده و حتی در موارد خطرناک احتمال سکته در خواب. پس بهتر است از این عادات اشتباه با خبر باشیم تا خدایی نکرده ما نیز دچار این عوارض نشویم.

بعد از غذا نخوابید

خوابیدن بلافاصله بعد از صرف غذا میتواند باعث بروز مشکلات گوارشی مانند سوزش سر معده، سنگینی معده، رفلاکس معده و بدخوابی شود.

 

در واقع در وضعیت خوابیده اسیده معده به سمت مری حرکت میکند و باعث سوزش در قفسه سینه می شود.و شما بعد از بیدار شدن احساس سنگینی دارید چون هضم غذا  با مشکل مواجه شده است.پس بهتر است چند قدمی راه بروید و فعالیت معمولی داشته باشید.سعی کنید حداقل ۲ تا ۳ ساعت بعد از غذا خوردن به رختخواب نروید.

نحوه خوابیدن

متخصصان توصیه می‌کنند ابتدا چند دقیقه به پهلوی راست بخوابید و سپس روی پهلوی چپ دراز بکشید؛ در این حالت غذا در معده جاگیر شده و بهتر هضم می‌شود.

سیگار کشیدن

خیلی از افراد عادت به سیگار کشیدن بعد از خوردن غذا دارند. این درحالی است که طبق مطالعات استعمال سیگار پس از غذا مطابق 10 نخ سیگار در حالت عادی می باشد. زیرا معده برای هضم غذا نیاز به اکسیژن دارد و نیکوتین موجود در سیگار با چسبیدن به اکسیژن خون مانع از فعالیت درست دستگاه گوارش میگردد.

دوش گرفتن

دوش گرفتن بعد از غذا ممکن است به قلب و سیستم تنفسی صدمه بزند و باعث سرگیجه و سردرد بشود. با دوش گرفتن جریان خون از سایر اندام ها به سمت دست و پا حرکت کرده و در نتیجه خون کمتری به معده و سر می رسد و باعث مشکل می شود.

ضعف دستگاه گوارش در درازمدت، هضم آهسته غذا و فساد آن در معده، از مهم‌ترین مضرات دوش گرفتن بعد از غذا است. بنابراین یا قبل از غذا دوش بگیرید و یا حداقل ۱ الی ۲ ساعت صبر کنید تا غذا هضم شود.

میوه خوردن

اشتباه رایج دیگه مصرف میوه بعد از غذا می باشد. میوه‌ها به‌شدت آسان‌هضم هستند، طوری که تنها در ۲۰ دقیقه هضم می شوند و به روده انتقال می یابد. در حالی که یک وعده غذایی بهبیش از یک ساعت ونیم نیاز دارد تا کاملاً هضم شود. واقعیت اینست که مواد غذایی و میوه باهم ترکیب شده و درنهایت میوه دچار فساد می شود و به‌موقع هضم نمی‌ گردد و این اصلاً برای سلامتی مفید نیست.

اگر علائمی مانند سو هاضمه، سوزش در قلب و سینه‌ها، آروغ زدن‌های پی‌درپی و برخی ناراحتی‌های گوارشی را دارید بهتر است قبل از مراجعه به پزشک نگاهی به سبک غذایی خود داشته و اشتباهات بعد از غذا خوردن را اصلاح نمایید. برای جلوگیری از سوءهاضمه و سایر مشکلات گوارشی مصرف میوه را به ۱ تا ۲ ساعت بعد از غذا موکول کنید.

خوردن سیب!!

میوه‌هایی مانند سیب و گلابی برای هضم غذا عالی هستند اما دقیقاً بعد از غذا آن‌ را میل نکنید.به معده فرصتی نیم ساعته تا یک ساعته داده سپس اندازه های کوچک از این میوه‌های خوشمزه را بخورید تا علاوه بر پاک‌سازی و تقویت معده از دیگر خواص آن‌ها بهره‌مند بشوید.

عادات اشتباه بعد از غذا خوردن (بخش دوم)

ما در رستوران حاج محسن سعی میکنیم با استفاده از فضایی نوستالژی و سه دهه تجربه در صنعت رستوران داری و ارائه خدمت با کیفیت در یکی از پر ترددترین نقاط تهران خاطره ای دلپذیر برای شما بجا بگذاریم.

برای اطلاع از منو و سفارش به بخش سفارش آنلاین در وبسایت رستوران حاج محسن رفته و یا با شماره تلفن 62731 تماس حاصل فرمایید.