بایدها و نبایدها در مورد خستگی و تغذیه

 

زمان مطالعه: کمتر از 3 دقیقه

 

خستگی مزمن

وجود استرس، نبود برنامه غذایی مناسب، مساوی است با ایجاد خستگی. شاید متوجه خستگی مزمن نشوید. این حالت تا 6 ماه و بیشتر طول میکشد. از علائم آن احساس خستگی دائمی است و با استراحت کردن برطرف نمی شود و میزان فعالیت فرد را به نصف فعالیت سابق کاهش می دهد.

یکی از مهمترین عوامل ایجاد خستگی، کمبود انرژی در بدن است. البته پرخوری و چاقی نیزبه اندازه کم خوری و ضعف، در ایجاد خستگی مزمن موثر است.

برنامه غذایی متعادل

 

 

در این برنامه حدود 60 تا 70 درصد کالری از طریق کربوهیدرات ها و حدود 10 تا 20 درصد کالری از طریق چربی و باقی آن از پروتئین ها تامین می شود.

 

 

 

کربوهیدرات، پروتئین و چربی مورد نیاز

بهتر است از کربوهیدرات های پیچیده مثل میوه های تازه، سبزیجات ، غلات سبوس دار استفاده شود.برای پروتئین از حبوبات ، سویا ، ماست ، گوشت قرمز، ماهی ، میگو، مرغ و غیره و برای چربی مورد نیاز بهترین گزینه استفاده از منابعی مثل آجیل، روغن های مایع گیاهی مثل روغن زیتون، ذرت ، سویا، کانولا، شیر و لبنیات کم چربی می باشد.

مواد غذایی موثر بر افزایش خستگی

نان سفید بدون سبوس، مانند باگت و لواش و نان فانتزی، گوشت قرمز درصورت زیاده روی، روغن های نباتی جامد، شکر و مواد غذایی فرایند شده مثل کنسرو، نوشابه و… .

 

مواد غذایی کاهش دهنده خستگی

مصرف مولتی ویتامین مناسب بصورت روزانه جهت رفع کمبودهای بدن.

کربوهیدرات های پیچیده مثل نان و غلات سبوس دار، میوه تازه نه آب میوه های صنعتی و همچنین سبزی ها، مغزها یا همان آجیل و لبنیات و گوشت سفید و قرمز همگی شامل مواد غذایی اصلی و مغزی همچون پتاسیم، منیزیم، ویتامین ها و آهن وغیره می باشند. که حکم اکثیری برای شادابی و سلامت شما را خواهند داشت.

توصیه های تغذیه ای

فراموش نکنید غذاهای چرب و دارای کافئین خواب شما را به هم میزند پس در میزان مصرف آن دقت کنید.

۱) اول از همه اینکه یک صبحانه کامل و سالم بخورید. سوخت روز شما صبحانه می باشد. که می تواند شامل شیر ، نان و پنیر و گردو همراه با سبزی و گوجه فرنگی ، عسل ، تخم مرغ ، خامه و مربا باشد.*توجه کنید که نباید همه این موارد با هم میل شود. وبهتر است در روزهای مختلف مصرف شود.

 

۲) در طی روز وعده هایی غذایی کوچک با فاصله ی زمانی کم مصرف کنید. بجای سه وعده ی حجیم ، شش وعده غذایی با حجم کم را مورد مصرف قرار دهید.

 

۳) کاهش مصرف شکر و کافئین بسیار موثر در جلوگیری از بروز خستگی می باشد. مواد غذایی کافئین دار مانند قهوه، نوشابه ها و چای. و مواد غذایی دارای شکر مانند انواع مربا، ژله، شکلات و شیرینی.

۴) برای دریافت انرژی بالا، به سراغ شیرینی جات و شکلات نروید، بهترین انتخاب کربوهیدرات های پیچیده هستند. مانند: برنج، گندم و سایر غلات، نان، ماکارونی، سیب زمینی و سبزیجات می باشند.

۵) کمبود پروتئین برابر است با خستگی .اسیدهای آمینه (عامل سازنده پروتئین) برای حفظ و ترمیم اندام های بدن لازم است. منابع غذایی حاوی پروتئین با کیفیت بالا شامل تخم مرغ، لبنیات، انواع گوشت و حبوبات می باشند.

۶) کمبود منیزیم، ویتامین گروه B و گروه C باعث احساس کوفتگی و خستگی می شوند. زیرا این مواد مغذی نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی بدن دارند. منابع غذایی حاوی این مواد مغزی عبارتند از: جو، ماءالشعیر، جوانه گندم، ماهی، شیر، مرکبات، انواع گوشت، اسفناج، تخمه کدو، کاکائو، تخمه آفتابگردان، آجیل هستند.

امیدواریم با رعایت اصول صحیح غذا خوردن و تبدیل آن به سبک زندگی، همیشه شاداب و سلامت باشید.

ما در رستوران حاج محسن سعی میکنیم با استفاده از فضایی نوستالژی و سه دهه تجربه در صنعت رستوران داری و ارائه خدمت با کیفیت در یکی از پر ترددترین نقاط تهران خاطره ای دلپذیر برای شما بجا بگذاریم.

برای اطلاع از منو و سفارش به بخش سفارش آنلاین در وبسایت رستوران حاج محسن رفته و یا با شماره تلفن 62731 تماس حاصل فرمایید.